Saunassa löylyn jälkeen keho kaipaa jäähtymistä. Kylpylät tarjoavat siihen usein vain kylmää vettä. Yleensä se on pelkkä suihku, joiltakin löytyy extra-kylmän veden allas. Molemmat ovat hetkellisiä, eikä ihmisen keho viihdy niissä pitkään. Hetken kuluttua alat jo taas hikoilemaan ja täytyy mennä toistamiseen suihkuun. Tähän on ratkaisu. Areasanan lumihuoneet sopivat erinomaisesti kylpylöiden saunatiloihin.

Istut tai löhöilet 12-15 minuuttia saunassa. Voit ottaa löylyä tai istua vaan kuumassa. Jokaisella on oma kuumuuden sietokyky ja se täytyy huomioida.

Poistut löylytilasta lumihuoneeseen noin 3-5 minuutiksi. Voit lumihuoneessa istua tai seisoa. Hengität kylmää ilmaa syvästi ja hierot lumella ihoa tai kipeitä paikkoja.

Saunan ja lumihuoneen jälkeen suositellaan noin 15-20 minuuttia pitää taukoa. Tauon jälkeen voi mennä taas saunaan.

Lumihuone sopii hyvin kylpylöihin, joilla ei ole jäähtymiseen tarjota mitään muuta kuin kylmää vettä. Se on suosittu myös urheilijoiden keskuudessa, jolloin sitä käytetään palautumiseen. Se nopeuttaa ja stimuloi lihasten toimintaa, rohkaisee uudistumista fyysisen rasituksen jälkeen.

Lumihuone stimuloi serotoniinin tuottamista ja aktivoi endorfiineja, eli auttaa rentoutumaan ja saavuttamaan sisäisen rauhan. Lisäksi se stimuloi aineenvaihduntaa rasva-aineella ja parantaa immuunijärjestelmää.

Lumihuoneella on positiivinen vaikutus hengitystielle ja estää tietyt allergiset oireet. Lisäksi se parantaa verenkiertoa ja kudokset saavat lisää happea. Tämä lisää detoksifikaatiota ja elvyttää koko elimistöä. Lumihuone vähentää kipua.

Lumihuoneen tehokkuus ei riipu pelkästään lämpötilaeroista vaan myös altistumisen kestosta lumihuoneessa. Oleskelun aikaa saunassa ja lumihuoneessa ei voida tarkkaan antaa, koska ihmiset ovat eripainoiset ja kestävät kuumuutta ja kylmää eri tavalla. Esimerkiksi hoikat henkilöt ja lapset kokevat lämpötilan nousevan ja laskevan huomattavasti muita herkemmin.

Blogiarkisto

Pin It on Pinterest

Share This